maak een feetsje van je website

Maak een feestje van je website

Ik ben fan. Fan van Bernadette Jiwa. Deze Australisch specialist op het gebied van storytelling verrast elke dag weer met treffende mailtjes. Een tijdje geleden gleed er weer zo’n parel mijn mailbox in, ze vertelde dit keer over een feestje. Als je een feestje geeft, bereid je dat vaak zorgvuldig en tot in detail voor. Nog voor de uitnodiging de deur uit gaat.

Als je marketing inzet en dan in het bijzonder online marketing, doe je vaak juist het omgekeerde. Je besteedt de meeste tijd aan hoe je mensen op je feestje krijgt. Maar je maakt je feestje, je website of blog, vaak niet de moeite waard op het feestje te blijven. De producten, diensten en online ervaring die je je klanten biedt, moeten je marketing waardig zijn. Geef zelf dus een feestje waar je graag naar toekomt.

Niet eenvoudig is dat, een mooi feest maken. Want wat maakt dat je website het waard is om te bezoeken? Hieronder een aantal tips op een rij.

Organisatie

Het is echt een inkopper, maar sta van te voren even stil bij wat het doel is van je feestje. Wat is het doel van je online plek? Als je geen reden hebt voor een feestje, hoef je het niet te geven. Als je website geen doel heeft, hoef je hem niet in de lucht te houden.

Wil je dat je bezoeker een product koopt, maak dan een aantrekkelijke pagina waar hij met één klik je product kan bestellen. Wil je dat je bezoeker je e-book downloadt? Zorg er voor dat hij je e-book op meerdere plekken via een eenvoudig aanmeldformulier aan kan vragen.

Bezoekers vinden het fijn om een gerichte actie te doen. Dat is de uiteindelijke reden dat ze een site bezoeken. Is het helder waar de bezoeker alles kan vinden en is het duidelijk wat hij moet doen? Zorg voor een heldere navigatie.

Heeft je feestje een goed thema? Geef je pagina een goede en duidelijke titel en zorg er voor dat je in één oogopslag – door de tussenkoppen te screenen – kunt zien waar de pagina over gaat. Hebben je pagina’s een goede inleiding en een heldere structuur?

Duidelijk welkom

Niemand wil door zijn gastheer op zijn feestje welkom geheten worden met een ingewikkelde toespraak vol lijdende zinnen. Gebruik op je site actieve werkwoorden en zo min mogelijk signaalwoorden, zoals bovendien, als en hierdoor. Op de site van Taalwinkel vind je een mooi overzicht van deze signaalwoorden.

En hoe slim je lezer ook is, iedereen vindt het prettig eenvoudige zinnen te lezen. Gebruik ook geen of in ieder geval zo min mogelijk vaktaal. Er is altijd wel een goed alternatief woord te vinden.

Op de uitnodiging van je feestje zet je duidelijk je adres en alle nodige informatie voor je feestje. Zorg in het kader van de vindbaarheid voor je site een aantal goede zoektermen en gebruik die in je tekst. Denk achter de schermen ook voor een goede meta-description, een soort samenvatting van je pagina. Maak de content op je site deelbaar op social media. Zo geef je je bezoeker de mogelijkheid op een eenvoudige manier je content te delen en werk je aan nog meer zichtbaarheid voor je bedrijf.

Het oog wil ook wat

Tot slot wil het oog ook wat, bij een feestje horen slingers en ballonnen. Maak een visueel aantrekkelijke site in de kleuren van jouw huisstijl en gebruik beelden die daarbij passen. Mocht je nog inspiratie nodig hebben voor mooie afbeeldingen, in mijn eerder blog vind je mooie gratis afbeeldingen zonder gedoe.


Wil jij ook een feestje maken van je site, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Wil jij tijd hebben om je bezig te houden met waar het je echt om gaat? Terwijl je bedrijf op koers blijft? Mail me andrea@andreawerkhoven.nl of bel 06 46 03 14 10 om te bespreken wat ik voor je kan betekenen.


Ik ben andrea werkhoven en help veeleisende ondernemers die net een paar handen tekortkomen om verder te groeien. Wat elke dag moet gebeuren om je bedrijf draaiende te houden, dat doe ik. Ik signaleer, denk mee en neem initiatief. In mij heb je een allround sparringpartner, een klankbord. Je staat niet meer alleen in je ondernemerschap, want ik sta naast je. Zo heb je meer tijd en ruimte voor de ontwikkeling van jezelf en je bedrijf.

credits foto: Chris Lawton

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *