Waarom het niet lukt je bedrijf te laten groeien

Rob, organisatie-adviseur (52), bekijkt zijn omzetcijfers van het afgelopen kwartaal. Ze liggen een stuk hoger dan de twee kwartalen ervoor. Een blij gevoel zou dat moeten oproepen, maar hij voelt paniek. Hij wil zo graag verder groeien, maar de grens is bereikt. Hij houdt het niet vol. Meer dan dit lukt niet.

Hij werkt keihard de afgelopen maanden en dat is duidelijk terug te zien in de cijfers. Hij haalde een prachtige klus binnen waar hij altijd al van droomde. Drie nieuwe klanten, zomaar uit het niets. Het gaat Rob voor de wind.

Maar het is teveel. Hij zit aan het randje. Hij heeft het gevoel dat hij het overzicht langzamerhand kwijtraakt. Rob loopt achter de feiten aan. Het moet écht op een andere manier.

Stapels groeien

Zijn mailbox puilt uit, hij moet nog zeker vijf facturen maken en het slotrapport schrijven voor de klus die hij net afrondde. Een berg betalingen, zijn BTW-aangifte ligt nog te wachten en een stapel kladjes met mensen die hij heeft beloofd terug te bellen. En nieuwe klanten werven? Daar komt hij al helemaal niet aan toe. Toch wil hij verder groeien. Maar hoe?

Op aanraden van een goede vriend maakt Rob nu elke avond voor de volgende dag een mooie lijst met wat er moet gebeuren. Hij kocht zo’n speciaal blauw to-do-boek waar hij zijn taken mooi in kan afvinken. ’s Avonds schrijft hij er eerst de dingen in die nog niet af zijn en dan de nieuwe taken eronder. Dat geeft een gevoel van grip. Al bestaat de helft van zijn lijst uit dingen die er vorige week ook al op stonden.

Orde in de chaos

Vol goede moed start hij elke ochtend met de klussen in zijn mooie blauwe boek. En elke dag komt hij tot de conclusie dat de lijst aan het eind van de dag langer is dan aan het begin…

Hij doet echt zijn best efficiënt te werken. Maakt overzichtelijke stapels en slaat zijn documenten op een logische manier op zijn laptop op. Hij heeft zich zelfs laten verleiden tot het aanschaffen van een map met gekleurde tabbladen, waar hij zijn nog te maken en te betalen facturen in bewaart. Maar hij is daar maar mee gestopt. Het is hopeloos. Slapeloze nachten.

Niet alleen

Als je als ondernemer wilt groeien, ben je daar zelf verantwoordelijk voor. Niemand stelt je doelen, niemand organiseert en regelt het voor je. Je bent zelf de motor achter je bedrijf. Je draagt zelf de consequenties voor je keuzes. Dat behoeft een ijzeren discipline. En het is zwaar, als je in je eentje de verantwoordelijkheid draagt.

Maar het betekent niet dat je alles alleen hoeft te doen. Sterker nog. Het kan ook niet. Er zit domweg een limiet aan wat je kunt doen in 24 uur.

Als je bedrijf groeit, worden de processen vaak ook complexer. Meer projecten tegelijkertijd met elk zijn eigen deadlines en contactmomenten met je klanten. Je krijgt waarschijnlijk ook meer klanten en dan volstaat de inbox van je mail echt niet meer als relatiemanagementsysteem.

Het helpt zeker slimme apps te gebruiken en goede to-do lijsten verhogen vast je productiviteit. Natuurlijk is het goed om je documenten overzichtelijk op te bergen. Maar als je wilt groeien, dan is dat niet genoeg. Dan kun je nooit de grens over gaan.

Laat het los

Als groei paniek veroorzaakt, is dat zeker een teken dat je niet alles zelf zou moeten doen. Het betekent dat je taken los moet laten. Of beter MAG loslaten. Wat een nieuwe ervaring zou dat zijn.

Bedenk wat je écht zelf kan en wilt doen en laat de rest in stappen los. Start met een kleine klus, want het is echt even wennen, dat loslaten. Weet je niet goed wat je aan iemand anders zou kunnen overlaten? Kijk hier om ideeën op te doen.

Zoek mensen met wie je goed kunt samenwerken. Het is een grote stap en het duurt echt wel even voor je alles in stelling hebt gebracht. Maar het geeft je een goed fundament. Een stevige basis om je bedrijf verder op te bouwen.

Ben jij het overzicht compleet kwijt? Wil jij groeien, maar lukt het je niet alleen? Weet je niet meer hoe je het allemaal voor elkaar moet krijgen? Mail me andrea@andreawerkhoven.nl of bel 06 46 03 14 10 om te bespreken wat ik van je over kan nemen, waardoor je meer tijd krijgt voor de groei van je bedrijf.


Ik ben andrea werkhoven en help veeleisende ondernemers die net een paar handen tekortkomen om verder te groeien. Wat elke dag moet gebeuren om je bedrijf draaiende te houden, dat doe ik. Ik signaleer, denk mee en neem initiatief. In mij heb je een allround sparringpartner, een klankbord. Je staat niet meer alleen in je ondernemerschap, want ik sta naast je. Zo heb je meer tijd en ruimte voor de ontwikkeling van jezelf en je bedrijf.


credits foto: Christian Bisbo Johnsen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *